Iskolaérett? Mitől lesz sikeres az iskolában?

Iskolaéretség – Organikus éretlenség

Tavasszal felpezsdül az élet a nagycsoportban. Közeledik az iskolai beiratkozás ideje, lezajlottak az iskolaérettségi vizsgálatok, ideje végleg eldönteni, hogy a tanköteles korúak közül ki megy iskolába szeptembertől, és ki az, aki marad még egy évet. Akár marad, akár megy, a szülőt – így talán téged is – ilyenkor egyetlen kérdés foglalkoztatja: tehetek-e valamit, hogy fél (vagy másfél) év múlva sikeresen kezdje el a gyerekem az iskolát?

Mitől iskolaérett a gyermekünk?

Iskolaérett, ha az ovódai dolgozók: fejlesztőpedagógusok, logopédusok, ovódai pszichológusok, óvónénik a vizsgálataik során azt állapítják meg, hogy a gyermek rendelkezik azokkal a készségekkel, amelyek nélkül nem mehetne iskolába. Ezzel csak az a baj, hogy ezek a vizsgálatok nem veszik górcső alá a gyermek organikus állapotát. Nem vizsgálnak beragadt csecsemőkori reflexeket, mozgáskoordinációt olyan szinten, ahol felszínre kerülhetnek olyan rejtett tulajdonságok, amelyek fejlesztése nélkül az iskolaéretnek mondott gyermek az iskola elkezdése után nem lesz sikeres, nem lesz sikerélménye és elkezd egy olyan lejtőn lecsúszni – magatartászavar, figyelemzavar, passzívitás – amelyet a nem kellően gondos vizsgálatok és a beavatkozásra alkalmas idő elszalasztása miatt szenved el. A legszomorúbb ebben, hogy ő erről nem tehet! De a kellő időben felfedezett organikus éretlenség tüneteit kezelve mindezt megúszhatjuk,hogy sikeresen vegye az iskola első éveit, amelyek meghatározóak a későbbi tanulmányi pályafutására.

Organikusan érett? Mitől lesz sikeres?

A válaszhoz először tisztáznunk kell, vajon mit értünk siker alatt. Sikeresnek akkor fogja érezni magát a gyerek, ha olyan kihívásokkal szembesül az iskolában, amiket képes legyőzni. Ha az iskolát unalmasnak találja, mert nem köti le a figyelmét – ha van figyelme! – vagy ellenkezőleg, megugorhatatlan akadályok tömegének, akkor nem lesz sikerélménye.

Nem is gondolnánk, hogy milyen okok szabnak gátat a sikeres iskolai beváláshoz még iskolaérett gyermekek esetében is…

Nem olyan régen magatartás- és figyelemzavar gyanújával vizsgáltak meg egy kisfiút. Gyanús volt, hogy rosszul lát ezért szemészetre lett elküldve és kiderült, hogy hihetetlenül rövidlátó. Ahogy rákerült a szemüveg, a tünetek 90 %-a eltűnt. Ott volt, megnyugodott, jelen volt, hirtelen “megtanult” figyelni. Ahogy nem volt már többé szüksége a szenzoros rendszer hibájának folyamatos és tudatos korrigálására, felszabadultak az agyi kapacitásai minden másra. Ez a kisfiú nem biztos, hogy elbukott volna egy ovódai iskolaérettségi vizsgálaton. Értelmesen fogalmaz, megfelelő intelligenciával bír, csak kicsit élénk. Szerencsére nála organikus éretlenségről nem volt szó, csupán a tünetei miatt lett gyanús. Itt a szenzoros rendszert, az érzékszervek által okoztott ingerek feldolgozási folyamatába kellett beavatkozni.

Ez csak egy, azaz egy eset a sok közül, hogy a figyelemzavar és más tanulási és viselkedési problémák elkerüléséhez elengedhetetlen annak tisztázása, hogy a gyermek fizikailag (organikusan, szenzorosan, idegrendszerileg, motorikusan stb.) készen áll-e az iskolára, vagy akár a mindennapokban való helytállásra.

Az érzékszervek (szenzoros rendszer) vizsgálatára elvileg minden évben sor kerül a védőnői státusz megállapításakor is, de nagycsoportos korban legkésőbb érdemes elvinni szemészetre és fülészetre is a gyerekünket, hogy egészen megnyugtató válaszokat , és profi segítséget kaphassunk, ha szükséges.

A védőnök mai statisztikái szerint minden 10. gyermek érintett valamilyen szinten az iskolaérettség terén. A mi statisztikáink szerint minden 3. gyermeknél felfedezhetőek már organikus éretlenségi tünetek, melyek az iskolaévek alatt felszínre kerülhetnek.

Ez az arány a mai mozgáshiányos életmód miatt csak egyre nő.

Az idegrendszer megfelelő érettségét többek között a szenzomotoros tornához kapcsolódó állapotfelmérés ÁMV (Állapot- és mozgásvizsgálat) segítségével tudjuk könnyen megvizsgálni. A 45 perces, oldott hangulatú és játékos vizsgálat pontosan megmutatja, hol rögzült egy-egy csecsemőkori reflex, aminek már el kellett volna tűnnie, vagy milyen mozgásminták kialakulása maradt el, és számtalan az iskolai beváláshoz szükséges képességet vizsgál. Ezek a hiányosságok nem biztos, hogy itt és most, nagycsoportban problémát okoznak, viszont kezelés nélkül 2-4. osztályra figyelemzavarhoz, diszlexiához, diszkalkuliához vezethetnek.

Heti két alkalom csoportos TSMT tornával, súlyosabb esetben egyéni otthoni TSMT tornával azonban játékosan és szinte észrevehetetlenül megléphetőek az elmaradt fejlődési lépcsőfokok lépésről-lépésre.